گروه مهندسی رعد نیرو

 

 

مشاور، طراح و مجری اتوماسیون ساختمانی و خانه­های هوشمند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Restaurant Automation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

معرفی اتوماسیون رستوران و هوشمندسازی

 

به طور کلی برای رستوران­ها و تالارهای پذیرایی از نظر موقعیت و نوع کاربری، می­توان دسته بندی زیر را برای فضاهای موجود در نظر گرفت:

  1. تالار عمومی پذیرایی
  2. تالار تابستانه
  3. VIP
  4. موتورخانه، سردخانه و تاسیسات مکانیکی
  5. آشپزخانه
  6. سایر سیستم­ها
  7. مدیریت مرکزی

 

  1. تالار عمومی پذیرایی

در بخش تالار عمومی، می توان اقدامات زیر را پیش بینی نمود:

برای کنترل تجهیزات تالار عمومی - که می­تواند شامل روشنایی، گرمایش و سرمایش، موسیقی و نمایشگرها باشد - می­توان روش­های مختلفی را مورد استفاده قرار داد که از جمله رایج­ترین آنها می­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. کنترل تجهیزات بر اساس سناریوهای از پیش تعریف شده
  2. کنترل تجهیزات بر اساس برنامه­ریزی هوشمند

1- در روش اول، تجهیزات تالار پذیرایی بر اساس سناریوهایی که توسط مدیر رستوران برای حالات مختلف و از قبل تعریف شده است کنترل می­شوند. به عنوان مثال با تعریف سناریوهای "نظافت" با فشردن یک کلید نورپردازی­های تزئینی و روشنایی­های اضافی خاموش شده و سیستم سرمایش هم از حالت پرکار خارج می­گردد. یا در سناریوی "مشتری" موسیقی مناسب پخش، سیستم نورپردازی فعال و دمای محیط هم متعادل می­گردد.

2- در این روش تجهیزات تالار پذیرایی بر اساس برنامه­ریزی هوشمند کنترل می­شوند. مثلا سیستم نورپردازی نما و محوطه بیرونی، تابلوهای تبلیغاتی و ... بر اساس میزان نور، تعطیل و فعال بودن رستوران روشن می­شود. یا اینکه سیستم پخش موسیقی، میزان روشنایی و دمای هوای تالارهای پذیرایی بر اساس دمای هوای داخل و خارج تالار، تعداد مشتریان و ... به صورت اتومات و البته بدون نیاز دخالت پرسنل و مدیر رستوران کنترل می­گردد. بدین ترتیب در زمانی­هایی که نیازی به فعال بودن سیستم­های مختلف مصرف کننده برق و گاز نباشد، به صورت هوشمند در حالت نیمه فعال، استندبایی و یا خاموش قرار گرفته و در مصرف انرژی صرفه جویی می­گردد.

 

  1. تالار تابستانه

امکاناتی که در محوطه­های روباز و تابستانه قراردارند معمولا به نورپردازی، آبنما، موسیقی و چترهای برقی خلاصه میشوند. در سیستم هوشمند رستوران در ضمن روش­های مدیریتی­ای که در بخش قبلی توضیح داده شد میتوان از پیش مشخص کرد که موسیقی صرفا در ساعات حضور مشتری در محوطه پخش شود و میزان صدای آن را نیز میتوان برای غلبه بر همهمه شهر و صدای ترافیک خیابان­های اطراف به صورت اتومات تنظیم نمود. این انعطاف برنامه ریزی برای آبنما­ها، رقص نورها و سایه­بان­های برق نیز کاملا قابل اجرا است.

 

 

 

 

 

  1. VIP

  یکی از مواردی که در بسیاری از رستوران­های بزرگ و مجلل مورد توجه قرار می­گیرد موضوع مشتریان ویژه و محل­های پذیرایی اختصاصی هستند. در رستوران هوشمند معمولا برای VIP امکانات بیشتری را در نظر می­گیرند. به عنوان مثال برای مشتریان ویژه کارت­های شناسایی مخصوصی صادر می­شود که به محض ورود به رستوران مدیر مجموعه از حضور آنها مطلع گردد. و یا اینکه با قرار دادن یک پنل رومیزی یا دیواری امکانات سفارش و احضار گارسون را به صورت هوشمند در اختیار مشتری می­گذارند. البته بسته به محیط و فضای فیزیکی VIP می­توان امکانات اختصاصی موسیقی، نورپردازی و تهویه متبوع را از طریق همان پنل در اختیار مشتریان ویژه قرار داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. موتورخانه،تاسیسات مکانیکی و سردخانه

بدون تردید در یک ساختمان هوشمند کنترل و برنامه ریزی تاسیسات اصلی ساختمان از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تعریف کارکرد هوشمندانه و یا مدیریت قابل دسترس سیستم­های با مصرف انرژی بالا یکی از دغدغه های مدیران ساختمان­ها است. چرا که کارکرد بی­مورد و یا اضافه بر نیاز هر یک از آنها باعث اطلاف انرژی و تحمیل هزینه­های گزاف خواهد بود که به هیچ وجه مورد پسند صاحبان مجموعه نخواهد بود. ضمن اینکه اطلاع لحظه به لحظه مدیر رستوران از نحوه کارکرد هر یک از سیستم­های اصلی مجموعه میتواند آرماش خاطری را برای وی مهیا نماید.

 

  1. آشپزخانه

آشپزخانه رستورانی که تحت مدیریت سیستم هوشمند قرار داشته باشد یک آشپزخانه با ایمنی و بهداشت به مراتب بالاتری خواهد بود. به عنوان مثال در صورت افزایش بیش از حد دما و یا ایجاد دود ناشی از سوختن مواد غذایی سیستم به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت پرسنل آشپزخانه گزاست فن را روشن کرده و در صورت ادامه این حالت سیستم هواساز نیز فعال خواهد شدو البته سیستم هوشمند قادر خواهد بود این شرایط و حالات آتش سوزی را از یکدیگر تشخیص برای هر مورد عکس العمل مناسب را از خود نشان دهد.

 

  1. سایر سیستم­ها

اعلام سرقت

اعلام سرقت یکی دیگر از خدماتی است که در سیستم هوشمند به صورت پایلوت در نظر گرفته شده است. به این صورت که با فعال شدن این سیستم توسط مدیر رستوران در زمان تعطیلی، به محض ورود غیر مجاز به رستوران و یا حتی در صورت مخفی ماندن شخص یا حیوانی در یکی از فضاهای داخلی ضمن به صدا در آمدن آژیر یک پیام حاوی متن اعلام سرقت به مدیر و دیگر افراد تعیین شده ارسال می­گردد. و در صورت نیاز چراغ­ها روشن و درب­ها دوباره قفل می­گردد.

اعلام حریق

اتصال سیستم اعلام حریق به سیستم اتوماسیون ساختمان می­تواند آورده­های مختلفی را به هنگام بروز حریق به همراه داشته باشد. به عنوان مثال بر اساس برنامه­ها و سناریوهای از پیش تعریف شده در داخل نرم افزار BMS و با توجه به محل وقوع حریق، ضمن به صدا درآمدن آژیر خطر و ارسال پیام به افراد از پیش تعیین شده، سیستم به صورت خودکار می­تواند عملیات زیر را انجام دهد:

  • روشن و یا خاموش کردن هواسازها با توجه به محل وقوع حریق
  • تنظیم دور فن هواساز
  • باز و یا بسته نمودن دریچه­های هوای تازه و هوای بازگشت هواساز
  • روشن و یا خاموش کردن اگزاست فن­ها (بر اساس سناریو ممکن است در برخی از موارد به جهت جلوگیری از گسترش آتش سوزی اگزاست فن ها خاموش گردد)
  • خاموش شدن فن کویل های تالار عمومی
  • تغییر برنامه حرکت آسانسور بین طبقه همکف و طبقه­ای که حریق رخ داده است.
  • بسته شدن و یا باز شدن دمپر موتوری کانال های هوای طبقات (در صورت وجود)
  • خاموش شدن تابلو برق طبقه­ای که حریق در آن رخ داده است (در صورت تعریف در سناریو)
  • و در موازات همه اینها فعال نمودن سیستم اطفاء حریق

درب های اتوماتیک

کنترل و مانیتورینگ گیت­ها و درب­های اتوماتیک رستوران می تواند به سیستم هوشمند واگذار گردد. بنابراین می­توان اطلاعات و فرمان های ذیل را در سیستم پیش بینی نمود.

  • وضعیت باز و یا بسته بودن درب
  • وضعیت قفل بودن درب
  • وضعیت امنیتی و حالت اضطراری (در این حالت به عنوان مثال هنگام حریق، کلیه درب ها باز و یا در هنگام بروز سرقت و یا مشکل امنیتی، کلیه درب ها قفل می گردد)
  • حالت تعمیر و نگهداری

 

  1. مدیریت مرکزی رستوران

امروزه با ازدیاد تعداد بخش­های مختلف و افزایش حجم کارها و تجهیزات در یک مجموعه رستورانی انتظار کنترل از نزدیک همه اینها توسط یک یا دو نفر به عنوان مدیر انتظار نابجایی است. ضمن اینکه مدیران نیز دیگر راضی به شیوه­های مدیریتی کم بهره و پرزحمت و خسته کننده سنتی نیستند. در کنار اینها امروزه مدیران در تمامی مشاغل دوست دارند از ریزترین جزئیات مجموعه خود اطلاع داشته باشند. و از این طریق آسودگی خیال و اطمینان از نظم و انضباط را برای خود فراهم آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

در سیستمهای هوشمند در کنار کنترل هوشمند و برنامه ریزی شده میتوان کنترل دستی تمامی اجزاء یک رستوران را در اتاق مدیریت، یا در دستگاه تلفن یا تبلت و در اختیار مدیر قرارداد. مدیر یک رستوران هوشمند ضمن بهره گیری از برنامه های هوشمند و از پیش تعریف شده میتواند رستوران خود را از طریق پنل مدیریتی داخل اتاقل خود و یا فراتر از آن از طریق تلفن همراه خود در بیرون از مجموعه مدیریت نماید.

 

جمع بندی

بدین ترتیب سیستمهایی که در یک رستوران هوشمند تحت کنترل هوشمندانه، برنامه ریزی شده و یا مدیریت قابل دسترس قرار دارد به عبارت زیر است:

  • روشنایی و نورپردازی
  • صوت و پخش موسیقی
  • گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع (شامل تمامی موارد هواساز، فن کویل، اسپیلتر، کولر آبی گرمایش از کف، مه پاش، و ...)
  • آبنما و آبیاری فضای سبز
  • چترها و پرده­ها و سایه­بان­ها، کرکره و رول آپ
  • گیت­ها و درب­ها
  • ورود و خروج پرسنل و مهمانان ویژه
  • اگزاست فن­ها
  • سردخانه و موتورخانه
  • نظارت تصویری
  • تابلوهای تبلیغاتی و نمایشگرها
  • و . . .