گروه مهندسی رعد نیرو
مشاور، طراح و مجری اتوماسیون ساختمانی و خانههای هوشمند |
Restaurant Automation
معرفی اتوماسیون رستوران و هوشمندسازی
به طور کلی برای رستورانها و تالارهای پذیرایی از نظر موقعیت و نوع کاربری، میتوان دسته بندی زیر را برای فضاهای موجود در نظر گرفت:
- تالار عمومی پذیرایی
- تالار تابستانه
- VIP
- موتورخانه، سردخانه و تاسیسات مکانیکی
- آشپزخانه
- سایر سیستمها
- مدیریت مرکزی
- تالار عمومی پذیرایی
در بخش تالار عمومی، می توان اقدامات زیر را پیش بینی نمود:
برای کنترل تجهیزات تالار عمومی - که میتواند شامل روشنایی، گرمایش و سرمایش، موسیقی و نمایشگرها باشد - میتوان روشهای مختلفی را مورد استفاده قرار داد که از جمله رایجترین آنها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- کنترل تجهیزات بر اساس سناریوهای از پیش تعریف شده
- کنترل تجهیزات بر اساس برنامهریزی هوشمند
1- در روش اول، تجهیزات تالار پذیرایی بر اساس سناریوهایی که توسط مدیر رستوران برای حالات مختلف و از قبل تعریف شده است کنترل میشوند. به عنوان مثال با تعریف سناریوهای "نظافت" با فشردن یک کلید نورپردازیهای تزئینی و روشناییهای اضافی خاموش شده و سیستم سرمایش هم از حالت پرکار خارج میگردد. یا در سناریوی "مشتری" موسیقی مناسب پخش، سیستم نورپردازی فعال و دمای محیط هم متعادل میگردد.
2- در این روش تجهیزات تالار پذیرایی بر اساس برنامهریزی هوشمند کنترل میشوند. مثلا سیستم نورپردازی نما و محوطه بیرونی، تابلوهای تبلیغاتی و ... بر اساس میزان نور، تعطیل و فعال بودن رستوران روشن میشود. یا اینکه سیستم پخش موسیقی، میزان روشنایی و دمای هوای تالارهای پذیرایی بر اساس دمای هوای داخل و خارج تالار، تعداد مشتریان و ... به صورت اتومات و البته بدون نیاز دخالت پرسنل و مدیر رستوران کنترل میگردد. بدین ترتیب در زمانیهایی که نیازی به فعال بودن سیستمهای مختلف مصرف کننده برق و گاز نباشد، به صورت هوشمند در حالت نیمه فعال، استندبایی و یا خاموش قرار گرفته و در مصرف انرژی صرفه جویی میگردد.
- تالار تابستانه
امکاناتی که در محوطههای روباز و تابستانه قراردارند معمولا به نورپردازی، آبنما، موسیقی و چترهای برقی خلاصه میشوند. در سیستم هوشمند رستوران در ضمن روشهای مدیریتیای که در بخش قبلی توضیح داده شد میتوان از پیش مشخص کرد که موسیقی صرفا در ساعات حضور مشتری در محوطه پخش شود و میزان صدای آن را نیز میتوان برای غلبه بر همهمه شهر و صدای ترافیک خیابانهای اطراف به صورت اتومات تنظیم نمود. این انعطاف برنامه ریزی برای آبنماها، رقص نورها و سایهبانهای برق نیز کاملا قابل اجرا است.
- VIP
یکی از مواردی که در بسیاری از رستورانهای بزرگ و مجلل مورد توجه قرار میگیرد موضوع مشتریان ویژه و محلهای پذیرایی اختصاصی هستند. در رستوران هوشمند معمولا برای VIP امکانات بیشتری را در نظر میگیرند. به عنوان مثال برای مشتریان ویژه کارتهای شناسایی مخصوصی صادر میشود که به محض ورود به رستوران مدیر مجموعه از حضور آنها مطلع گردد. و یا اینکه با قرار دادن یک پنل رومیزی یا دیواری امکانات سفارش و احضار گارسون را به صورت هوشمند در اختیار مشتری میگذارند. البته بسته به محیط و فضای فیزیکی VIP میتوان امکانات اختصاصی موسیقی، نورپردازی و تهویه متبوع را از طریق همان پنل در اختیار مشتریان ویژه قرار داد.
- موتورخانه،تاسیسات مکانیکی و سردخانه
بدون تردید در یک ساختمان هوشمند کنترل و برنامه ریزی تاسیسات اصلی ساختمان از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تعریف کارکرد هوشمندانه و یا مدیریت قابل دسترس سیستمهای با مصرف انرژی بالا یکی از دغدغه های مدیران ساختمانها است. چرا که کارکرد بیمورد و یا اضافه بر نیاز هر یک از آنها باعث اطلاف انرژی و تحمیل هزینههای گزاف خواهد بود که به هیچ وجه مورد پسند صاحبان مجموعه نخواهد بود. ضمن اینکه اطلاع لحظه به لحظه مدیر رستوران از نحوه کارکرد هر یک از سیستمهای اصلی مجموعه میتواند آرماش خاطری را برای وی مهیا نماید.
- آشپزخانه
آشپزخانه رستورانی که تحت مدیریت سیستم هوشمند قرار داشته باشد یک آشپزخانه با ایمنی و بهداشت به مراتب بالاتری خواهد بود. به عنوان مثال در صورت افزایش بیش از حد دما و یا ایجاد دود ناشی از سوختن مواد غذایی سیستم به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت پرسنل آشپزخانه گزاست فن را روشن کرده و در صورت ادامه این حالت سیستم هواساز نیز فعال خواهد شدو البته سیستم هوشمند قادر خواهد بود این شرایط و حالات آتش سوزی را از یکدیگر تشخیص برای هر مورد عکس العمل مناسب را از خود نشان دهد.
- سایر سیستمها
اعلام سرقت
اعلام سرقت یکی دیگر از خدماتی است که در سیستم هوشمند به صورت پایلوت در نظر گرفته شده است. به این صورت که با فعال شدن این سیستم توسط مدیر رستوران در زمان تعطیلی، به محض ورود غیر مجاز به رستوران و یا حتی در صورت مخفی ماندن شخص یا حیوانی در یکی از فضاهای داخلی ضمن به صدا در آمدن آژیر یک پیام حاوی متن اعلام سرقت به مدیر و دیگر افراد تعیین شده ارسال میگردد. و در صورت نیاز چراغها روشن و دربها دوباره قفل میگردد.
اعلام حریق
اتصال سیستم اعلام حریق به سیستم اتوماسیون ساختمان میتواند آوردههای مختلفی را به هنگام بروز حریق به همراه داشته باشد. به عنوان مثال بر اساس برنامهها و سناریوهای از پیش تعریف شده در داخل نرم افزار BMS و با توجه به محل وقوع حریق، ضمن به صدا درآمدن آژیر خطر و ارسال پیام به افراد از پیش تعیین شده، سیستم به صورت خودکار میتواند عملیات زیر را انجام دهد:
- روشن و یا خاموش کردن هواسازها با توجه به محل وقوع حریق
- تنظیم دور فن هواساز
- باز و یا بسته نمودن دریچههای هوای تازه و هوای بازگشت هواساز
- روشن و یا خاموش کردن اگزاست فنها (بر اساس سناریو ممکن است در برخی از موارد به جهت جلوگیری از گسترش آتش سوزی اگزاست فن ها خاموش گردد)
- خاموش شدن فن کویل های تالار عمومی
- تغییر برنامه حرکت آسانسور بین طبقه همکف و طبقهای که حریق رخ داده است.
- بسته شدن و یا باز شدن دمپر موتوری کانال های هوای طبقات (در صورت وجود)
- خاموش شدن تابلو برق طبقهای که حریق در آن رخ داده است (در صورت تعریف در سناریو)
- و در موازات همه اینها فعال نمودن سیستم اطفاء حریق
درب های اتوماتیک
کنترل و مانیتورینگ گیتها و دربهای اتوماتیک رستوران می تواند به سیستم هوشمند واگذار گردد. بنابراین میتوان اطلاعات و فرمان های ذیل را در سیستم پیش بینی نمود.
- وضعیت باز و یا بسته بودن درب
- وضعیت قفل بودن درب
- وضعیت امنیتی و حالت اضطراری (در این حالت به عنوان مثال هنگام حریق، کلیه درب ها باز و یا در هنگام بروز سرقت و یا مشکل امنیتی، کلیه درب ها قفل می گردد)
- حالت تعمیر و نگهداری
- مدیریت مرکزی رستوران
امروزه با ازدیاد تعداد بخشهای مختلف و افزایش حجم کارها و تجهیزات در یک مجموعه رستورانی انتظار کنترل از نزدیک همه اینها توسط یک یا دو نفر به عنوان مدیر انتظار نابجایی است. ضمن اینکه مدیران نیز دیگر راضی به شیوههای مدیریتی کم بهره و پرزحمت و خسته کننده سنتی نیستند. در کنار اینها امروزه مدیران در تمامی مشاغل دوست دارند از ریزترین جزئیات مجموعه خود اطلاع داشته باشند. و از این طریق آسودگی خیال و اطمینان از نظم و انضباط را برای خود فراهم آورند.
در سیستمهای هوشمند در کنار کنترل هوشمند و برنامه ریزی شده میتوان کنترل دستی تمامی اجزاء یک رستوران را در اتاق مدیریت، یا در دستگاه تلفن یا تبلت و در اختیار مدیر قرارداد. مدیر یک رستوران هوشمند ضمن بهره گیری از برنامه های هوشمند و از پیش تعریف شده میتواند رستوران خود را از طریق پنل مدیریتی داخل اتاقل خود و یا فراتر از آن از طریق تلفن همراه خود در بیرون از مجموعه مدیریت نماید.
جمع بندی
بدین ترتیب سیستمهایی که در یک رستوران هوشمند تحت کنترل هوشمندانه، برنامه ریزی شده و یا مدیریت قابل دسترس قرار دارد به عبارت زیر است:
- روشنایی و نورپردازی
- صوت و پخش موسیقی
- گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع (شامل تمامی موارد هواساز، فن کویل، اسپیلتر، کولر آبی گرمایش از کف، مه پاش، و ...)
- آبنما و آبیاری فضای سبز
- چترها و پردهها و سایهبانها، کرکره و رول آپ
- گیتها و دربها
- ورود و خروج پرسنل و مهمانان ویژه
- اگزاست فنها
- سردخانه و موتورخانه
- نظارت تصویری
- تابلوهای تبلیغاتی و نمایشگرها
- و . . .
دیدگاه خود را بیان کنید.