توسعهی سیستم روشنایی ردیاب چشم برای خودروها
طی سالهای اخیر تکنولوژی در موارد بسیاری ازجمله شیوههای روشن کردن جادهها به کمک انسان آمده است. نشانهها و علائم جادهای درخشان در شب و چراغهای جادهای که فقط در صورت شناسایی یک خودرو روشن میشوند، دو نمونه از این تکنولوژیها هستند. اکنون مجموعههای Vauxhall/Opel شیوهای را ابداع کردهاند که بر اساس آن چراغهای جلوی خودرو مبتنی بر ردیابی چشم راننده کار میکند.
تکنولوژی فعلی چراغهای جلوی Vauxhall/Opel با عنوان سیستم روشنایی روبه جلوی تطبیقی (+AFL) شناخته میشود. این سیستم دارای نه تابع روشنایی مشخص بوده که شامل فعالسازی خودکار پرتوی کامل، الگوهای مختلف روشنایی برای شرایط مختلف رانندگی و تاباندن نور به اطراف و گوشهها بر اساس هدایت خودرو، است.
این شرکت همچنین آمادهی ارائهی سیستم جدید روشنایی ماتریس LED میباشد که به نظارت بر منابع نور خودروهای روبهرو و سپس غیرفعالسازی LEDهای خاص در یک مجموعهی ماتریسی جهت جلوگیری از تابش آزاردهندهی نور به سمت افراد جاده، میپردازد.
بر اساس اعلام Vauxhall/Opel، سیستم ردیابی چشم آن دو سال است که تحت توسعه قرار دارد. این سیستم علاوه بر تنظیم جهت پرتوهای نور چراغ جلو، میتواند شدت نور را نیز تنظیم کند. این سیستم شامل یک دوربین است که برای نظارت بر نقاط حساس بر روی صورت راننده مانند بینی و چشمها به کار میرود. علاوه بر این، سنسورهای اینفرارد جانبی و فتودیودهای مرکزی نیز بکار میروند که به سیستم امکان اسکن چشمان راننده را بیش از 50 بار در ثانیه در شب و تاریکی میدهند.
Vauxhall/Opel همچنین اعلام کرده که برای بهینهسازی این سیستم نیاز به فعالیتهایی میباشد، زیرا هنوز نرخ ضبط اولیه دوربین و محاسبات دادهها به کندی صورت میگیرد و این کندی منجر به کندی شدید واکنش چراغهای جلوی خودرو میشود. توسعهدهندگان معتقدند با حل این مشکل، محرکهای چراغها میتوانند به صورت فوری و آنی در هر دو بخش عمودی و افقی پاسخگو باشند و واکنش نشان دهند.
از دیگر مشکلاتی که باید مورد بررسی قرار گیرد، تمایل طبیعی چشمها به پلک زدن و حرکت به اینسو و آن سو میباشد که منجر به حرکات نامنظم پرتوهای نور میشود. این مشکل با استفاده از الگوریتمی که موجب ایجاد تاخیر کمی در پاسخدهی میشود حل شده و منجر به حرکات روانتر پرتوهای نور میشود.
طبق اعلام Vauxhall/Opel، سیستم روشنایی چراغ جلوی ردیابی چشم قابل سازگاری با هر راننده و خودرویی بدون نیاز به کالیبرهسازی است. در حال حاضر این تکنولوژی در حد یک پروژهی تحقیقاتی میباشد و Vauxhall/Opel امیدوار است که بتواند در دراز مدت این پروژه را به بهرهبرداری برساند. با این حال انتظار میرود سیستم روشنایی ماتریس LED طی هجده ماه معرفی شود.
دیدگاه خود را بیان کنید.