تفاوت هتل هوشمند با هتل سنتی
در هتل هوشمند مسافرین برای رسیدگی به درخواست خود نیازی به مراجعه حضوری یا تلفنی به پذیرش ندارند، تنها کافی است بر روی کلید هوشمند درون اتاق خود قسمت مربوطه را کلیک نمایند تا پرسنل هتل به اتاقشان مراجعه نموده و رسیدگی نمایند. این درخواستها در سیستم ثبت میشوند و توسط مسئول پذیرش قابل پیگیری است.
در هتل هوشمند هیچگاه کسی به دلیل ملیت و زبان خود برای دریافت سرویس دچار مشکل نخواهد شد چرا که، در بدو ورود به هتل و درج اطلاعات وی توسط پذیرش، کلیه متون و نوشتههای موجود بر روی مانیتور لمسی به یکی از زبانهای بین المللی و به صورت گرافیکی به نمایش در خواهد آمد.
در هتل هوشمند برای روشن و خاموش نمودن چراغها، باز و بسته کردن پردهها، قفل کردن درب به منظور عدم مزاحمت دیگران، درخواست کمک از پذیرش و…. نیازی به حرکت نمودن (حتی از روی تخت خواب) نخواهید داشت.
در هتل هوشمند به محض ورود فرد به اتاقش به زبان خودش به او خوشامدگویی شده یا موزیک کوتاهی را برایش پخش میکنند.
در هتل هوشمند هیچ گاه انرژی هدر نمیرود زیرا تجهیزات در شرایط از پیش تعیین شدهای مانند عدم حضور فرد بصورت خودکار خاموش میگردند.
در هتل هوشمند تاسیسات موتورخانه به صورت کامل قابل نظارت و کنترل توسط شبکه BMS است. در هتل هوشمند عبور و مرور افراد مختلف و نیز میزان دسترسی آنها به قسمتهای مختلف قابل کنترل و نظارت است. در هتل هوشمند کنترل صوت در کلیه قسمت ها از مرجع مرکزی قابل کنترل است. در هتل هوشمند کنترل شدت نور داخل راهروها قابل کنترل میباشند.
با یکبار مراجعه به هتل هوشمند، اطلاعات شما در سیستم ذخیره شده و در مراجعات بعدی از شما به نحو شایستهای استقبال خواهد شد.
ایجاد سناریو جهت کنترل سیستم روشنایی
همانگونه که قبلا اشاره گردید میهمانان میتوانند توسط مانیتور لمسی اتاقشان، روشنایی داخل اتاق را به سادگی کنترل نمایید. مثلا با انتخاب وضعیت خواب کلیه چراغهای مطالعه، حال، تلویزیون و… خاموش شده و چراغ خواب روشن میشود. شایان ذکر است در تعریف حالتهای مختلف محدودیتی وجود ندارد. وضعیتهای موجود عبارتند از:
۱. سناریوی خواب: کلیه چراغهای سوئیت هتل هوشمند و تلویزیون هتل هوشمند خاموش شده و چراغ خواب روشن میشود. میتوان سیستم را به گونهای برنامه ریزی کرد تا موزیک ملایمی را برای زمان کوتاهی پخش نماید.
۲. سناریوی همه چراغها خاموش: کلیه چراغها، حتی چراغ خواب هم خاموش میشود.
۳. سناریوی هال روشن: چراغهای داخلهال و پذیرایی اتاق هتل هوشمند روشن میشوند.
۴. سناریوی هال خاموش: چراغهای داخل هال و پذیرایی خاموش میشوند.
۵. سناریوی اتاق خواب روشن: فقط چراغهای اتاق خواب روشن میشوند.
۶. سناریوی اتاق خواب خاموش: فقط چراغهای اتاق خواب خاموش میشوند.
۷. سناریو TV: نورهای مخفی روشن میشوند.
۸. سناریو اذان و اقامه
البته لازم به ذکر است که کلیدهای قطع و وصل روشنایی به صورت سنتی نیز در اتاق وجود دارند واین امکان فقط به جهت تسهیلات بیشتر در اختیار مهمانان قرار میگیرد.
ارتباط بین پذیرش، خدمه و میهمان
از طریق کلید هوشمند نصب شده در کنار تخت خواب میهمان، درخواستهای میهمان (مانند سرو چای، قهوه،نسکافه و…) برای پذیرش ارسال شده و نیز امکان قراردادن پیام از طریق پذیرش برای میهمان نیز وجود دارد. در صورتی که میهمان به هر دلیل نیازی به کمک داشته باشد میتواند با فشردن کلید مربوطه پذیرش را مطلع نماید. در این هنگام علاوه بر این که بر روی مانیتور پذیرش شماره اتاق و درخواست کمک نقش میبندد، چراغ قرمز چشمک زنی جلوی درب اتاق روشن میشود. در صورت نیاز میتوان در جاهای مشخصی پیام صوتی یا آژیری را به صدا درآورد. پیغامهای Check in و Check out به نمایش در میآیند.
میهمان همچنین می تواند درخواستهای معمول خود مانند درخواست نظافت اتاق، درخواست خشک شویی، درخواست تماس از پذیرش و درخواست مزاحم نشوید را ازطریق همین مانیتور به سادگی به پذیرش منتقل نماید البته به محض صدور هر یک از این درخواستها علامت مربوطه بر روی Doorbell به نمایش در میآید.
درخواست خشک شویی
میهمان درخواست خود جهت حضور پرسنل هتل برای شستن لباسها را به پذیرش و خانهداری ارسال مینماید و چراغ مربوطه بر روی Doorbell روشن خواهد شد. همچنین آلارمی مبنی بر درخواست سوئیت در قسمت لاندری فعال میشود. در این صورت کارت پرسنل خانهداری هتل برای باز شدن درب این اتاق فعال خواهد بود.
درخواست تمیز نمودن اتاق
درخواست تمیز نمودن اتاق برای پذیرش و خانه داری ارسال می شود و چراغ مخصوص در doorbell اتاق نیز روشن خواهد شد. در این صورت کارت پرسنل خانه داری برای باز شدن درب این اتاق فعال خواهد بود.
مزاحم نشوید
با لمس قسمت مزاحم نشوید، چراغ مخصوص بر روی doorbell روشن و کارتهای خدمه برای باز شدن درب این اتاق غیر فعال خواهند شد و آنها دیگر قادر به باز نمودن درب این اتاق تا زمان حذف انتخاب مزاحم نشوید نمیباشند.
تعریف سطوح دسترسی
توسط واحد پذیرش سه نوع سطح دسترسی (کارت) برای باز شدن درب اتاقها در هتل هوشمند صادر میشود .
۱. کارت هر میهمان برای باز نمودن درب یک اتاق خاص
۲. کارت مستخدمین برای رسیدگی به درخواست میهمان (نظافت و یا خشکشویی)
۳. کارت اورژانسی می تواند در هر شرایطی درب اتاق میهمان را باز نماید .
۴. کارت مدیریت
نکته قابل ذکر اینکه، در صورت باز شدن درب اتاق توسط هر نوع کارت، سوابق کارت مورد نظر در سیستم ذخیره میشود و قابل بازیابی است.
دیگر امکانات موجود در یک هتل هوشمند
از جمله دیگر عملکردهای یک هتل هوشمند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- کنترل کل روشنایی هتل از طریق قسمت پذیرش – اتاق مدیریت و یا نگهبانی
۲- کنترل تاسیسات کل هتل از قبیل سرمایش و گرمایش از طریق قسمت پذیرش – اتاق مدیریت و یا نگهبانی
۳- کنترل صوت در داخل راهروهای طبقات
۴- کنترل وضعیت سوئیت (پرده برقی، سیستم روشنایی، باز بودن درب و پنجره و . . .)
۵- قابلیت تطبیق سیستم هوشمند بر اساس فرد استفاده کننده از سوئیت (مسافر، خانه دار، مدیر و . . .) با استفاده از کارت هوشمندی که هر یک از این افراد در اختیار دارند
۶- امکان مدیریت مصرف انرژی در هتل بر اساس میزان کیلو وات ساعت مصرفی
۷- قابلیت ثبت وضعیت قسمت های مختلف هتل جهت بررسی های آینده به منظور تهیه آمار یا . . .
۸- با توجه به هوشمند بودن کلیدها در چنین هتل هایی، از آنجائیکه شبکه هوشمند ۲۴ ولت جریان ضعیف است، خطرات احتمالی به حداقل می رسند.
۹- زنگ و ترموستات جداگانه مورد نیاز نیست.
۱۰- به محض برداشته شدن کارت از Card Holder فن کوئل ها به نقطه ست پوینت از قبل تعیین شده می رود.
دیدگاه خود را بیان کنید.